Sprzedawaj samochody i buduj lojalność klientów za pomocą automatycznej komunikacji
Załóżmy, że trwa kampania promująca nowy model. Sprzedawcy umawiają się na jazdy Więcej
Prawie każdy marketingowiec zna postać Roberta Cialdiniego, który sklasyfikował i opisał 6 zasad wywierania wpływu na ludzi.
Cytując za Wikipedią, są to:
Scenariusze marketing automation mogą z powodzeniem stosować niniejsze zasady, by osiągać dla biznesu w internecie określone efekty.
Przyjrzyjmy się jakie scenariusze moglibyśmy użyć by zastosować każdą z wymienionych zasad:
Działanie zasady wzajemności opiera się na poczuciu konieczności odwzajemnienia się za otrzymaną lub daną przysługę. Prawie zawsze kupujemy truskawki, którymi sprzedawca poczęstował nas na straganie. Nie wyłącznie dlatego, że nam smakowały, ale właśnie z powodu zasady wzajemności, ponieważ ekwiwalent jaki “wymieniamy” nie musi być tej samej wartości.
Przyjdzie ona z pomocą przede wszystkim przy budowaniu listy mailowej, gdzie możemy oferować lead magnet za podanie maila, tym lead magnetem mogą być różne rzeczy zależnie od prowadzonej działalności w ecommerce np. rabat na zakupy, zaś w działalności eksperckiej dostęp do informacji, czy do wersji próbnej oprogramowania czy serwisu.
Korzyści zastosowania tej zasady nie ma potrzeby wyjaśniać, klient decyduje o wejściu i wyjściu ze strony, rolą scenariusza jest pozyskanie do niego kontaktu, bo drugi raz może nie wejść.
YouLead obsłuży cały proces dostępu do Lead Magnetu, odpowiedni scenariusz może być odpowiedzialny za zebranie adresu oraz wysyłkę linku pozwalającego na pobranie materiału lub dostęp do rabatu. Jeśli materiał umieścimy na dedykowanej stronie z kodami YouLead wówczas otrzymamy jeszcze informację kto pobrał lub poznał kod rabatowy. Pozwala wyselekcjonować odpowiedni Segment i rozpocząć do niego dedykowaną komunikację.
Zasadę zobowiązania i konsekwencji dobrze odzwierciedla powiedzenie: “jeśli się powiedziało A, wówczas trzeba powiedzieć B”. Konsekwencja jest cechą docenianą społecznie, osoby chcę być postrzegane jako takie, które dotrzymują zobowiązań. Wiadomo także, że cele ogłoszone publicznie prędzej doczekają się realizacji niż te założone w ukryciu swojego umysłu.
Jako sprzedawcy w internecie możemy również tę regułę niejako wywołać tworząc odpowiedni scenariusz marketing automation, będą to zwłaszcza scenariusze skierowana na dosprzedaż, w YouLead możesz stworzyć scenariusze, w których:
Człowiek jest istotą społeczną, dlatego w drodze ewolucji wykształciła się zasada, którą można zamknąć w kilku słowach “rób to co inni, a przetrwasz”. Odzwierciedla to kolejne przysłowie: “Jeśli wejdziesz między wrony musisz krakać tak jak one”. Będąc w grupie jesteśmy podatni na to co robią inni, bo będąc innym od wszystkich narażamy się na odrzucenie, a w dawnej plemiennej przeszłości skazanie na samotność było równoznaczne ze skazaniem na śmierć.
Najbardziej znanym wykorzystaniem “social proof” jest wdrożenie w Booking.com – serwisie służącym do rezerwacji kwater i hoteli: serwis emituje w dymkach komunikaty informujące o aktywności innych użytkowników, niektórych doprowadza to do śmiechu, a na wielu działa.
Informacje o tym co zrobili inni możemy użyć do swoistej personalizacji komunikacji na stronach sklepu lub oferty innych produktów na przykład mieszkań, możemy poinformować o działaniach innych na stronie na przykład:
Możliwości pokazania “co zrobili inni” jest tyle ile czynności wykonywanych przez użytkowników w sklepie lub katalogu produktów.
Według badań Cialdiniego ludzie wykazują skłonność do mówienia “tak” tym, których znają i lubią. Marketing automation umożliwia wchodzenie w interakcję z odbiorcą wieloma kanałami, takimi jak e-mail, SMS czy notyfikacje WebPush. Ten wybór środków komunikacji można używać w odpowiedni sposób, by odbiorcy naszej strony nas polubili, a następnie stali się naszymi klientami.
W klasycznym marketingowym wykorzystaniu regułę tę stosuje się pokazując autorytet np znaną osobę: aktora lub celebrytę używającego jakiegoś produktu. W tym wypadku chciałbym zaproponować nieco inne jej wykorzystanie. Proponuję z pomocą marketing automation zbudowanie autorytetu przedstawiciela marki tak by klienci uznali go za eksperta i chętnie korzystali z jego porad i kupowali.
Cialdini twierdzi, że Ekspert powinien się cechować określonymi atrybutami, aby został zaakceptowany jako autorytet: lekarz w kitlu jest bardziej lekarzem niż bez niego, zaś budowlaniec pochlapany cementem będzie bardziej uznany za fachowca.
Co zatem możesz zrobić, żeby Twoje scenariusze budujące autorytet miały oczekiwany przez Ciebie wpływ?
Opisz nie tylko doświadczenie swoich firmowych Ekspertów lecz także pokaż jak pracują, żeby klienci wiedzieli, że są to fachowcy, którym można zaufać.
Na co dzień w handlu spotykamy się z ograniczonymi czasowo promocjami. Dlaczego promocje działają? Ponieważ ludzki mózg docenia bardziej rzeczy trudniej osiągalne. Co by było gdyby nagle okazało się, że niczym w “Opowieściach z Narni” gdzieś na ziemi wybija źródło, które zamienia każdy przedmiot w złoto i każda osoba może mieć do niego dostęp? Cena złota spadła by drastycznie. Tymczasem póki co złoto jest trudno osiągalne i stąd między innymi jego wysoka wartość.
W jaki sposób dzięki scenariuszom marketing automation wywołać w klientach poczucie, że produktu jest niewystarczająco i warto się szybciej zdecydować na zakup?
Jak widać, w scenariuszach marketing automation możesz użyć właściwie każdej z metod wpływania na ludzi opisanej przez Roberta Cialdiniego. Warto z tej wiedzy skorzystać by nawiązać relacje z klientami, sprzedawać efektywniej i tworzyć okazje do kolejnych zakupów. Powodzenia!
Załóżmy, że trwa kampania promująca nowy model. Sprzedawcy umawiają się na jazdy Więcej
Najczęściej są dwa momenty, w których klient decyduje się na kupno akcesoriów. Więcej