Sprzedawaj samochody i buduj lojalność klientów za pomocą automatycznej komunikacji
Załóżmy, że trwa kampania promująca nowy model. Sprzedawcy umawiają się na jazdy Więcej
Użytkownik, który wszedł na stronę sklepu z kampanii reklamowej, potrzebuje innych komunikatów niż ten, który właśnie dodaje produkty do koszyka. Jeszcze innego przekazu oczekują klienci powracający na kolejne zakupy. To dlatego tak ważny jest onboarding klienta w całym lejku sprzedażowym.
Spis treści:
Celem onboardingu jest dostarczanie klientowi potrzebnych informacji przy jednoczesnym dbaniu o jego pozytywne doświadczenie.
Onboarding klienta może (i powinien) odbywać się na każdym etapie lejka sprzedażowego. Dzięki temu firma będzie w stanie odpowiedzieć na zmieniające się w procesie zakupowym potrzeby klienta. Komunikacja onboardingowa w zależności od etapu może polegać na:
Komunikacja na górze lejka sprzedażowego (Top of the Funnel) skupia się na pozyskaniu uwagi potencjalnych klientów.
Na tym etapie przyszli klienci dopiero identyfikują swój problem i zaczynają szukać rozwiązania. Dlatego w TOFU sprawdzą się treści nastawione na dostarczanie informacji, które odpowiadają na pytania (potrzeby) grupy docelowej oraz budowanie rozpoznawalności sklepu internetowego.
Działania, które wspierają ten proces to: kampanie Google Ads, Facebook Ads (w tym retargeting), content marketing, social media marketing, SEO, a także współpraca ze znanymi serwisami, wiarygodnymi partnerami czy influencerami.
Na etapie TOFU możesz korzystać z systemu marketing automation. Poniżej przykłady rozwiązań, które zapewnia YouLead.
Personalizacja strony www
Jeśli użytkownik trafi na Twoją stronę, to YouLead zacznie monitorować jego aktywność i wyświetlać mu spersonalizowane treści, np. produkty w ramce rekomendacyjnej zostaną wybrane na podstawie produktów ostatnio oglądanych na stronie www.
Powiadomienia web push
Komunikaty web push pomogą przesunąć użytkownika do kolejnych etapów lejka sprzedażowego. Na powiadomieniach mogą wyświetlić się np. bestsellery w kategorii produktów, które wcześniej zainteresowały użytkownika, informacja o wyprzedaży, produkt ze specjalnej oferty.
Pop-up z formularzem
Na pop-upie możesz zaproponować wartość, która zachęci użytkownika do zapisania się na listę mailingową, np. rabat na pierwsze zakupy albo darmową dostawę za zakupy powyżej 250 zł.
Dołączenie do grona subskrybentów, jest okazją, by w mailu powitalnym opowiedzieć o produktach, wartościach firmy lub przedstawić korzyści z „pozostawania w kontakcie” ze sklepem (obecności na liście subskrybentów).
Adres e-mail pozwoli zidentyfikować użytkownika w systemie YouLead. Zidentyfikować, czyli przypisać całą jego aktywność (od momentu wejścia na stronę sklepu) do danych kontaktowych. Dzięki temu możesz komunikować się użytkownikiem, bazując na jego zachowaniu, w tym np.:
Komunikacja onbordingowa w środku lejka sprzedażowego (Middle of the Funnel) ma pogłębić zaangażowanie potencjalnego klienta i przekonać go, że produkt jest odpowiedzią na jego problem.
W MOFU sprawdzą się treści nastawione na edukowanie o korzyściach wynikających z zakupu oraz budowanie zaufania do sklepu. Wciąż warto kontynuować działania prowadzone na wcześniejszym etapie.
Dzięki systemowi marketing automation możesz prowadzić spersonalizowaną komunikację w formie:
Działania, które firma prowadzi na dole lejka (Bottom of the Funnel), mają przekształcić potencjalnego klienta w klienta kupującego. Celem onboardingu klienta na etapie BOFU jest finalizacja sprzedaży i zapewnienie pozytywnego doświadczenia zakupowego. Warto wdrożyć komunikację, która sprawi, że klienci będą kupować regularnie.
W tym miejscu potencjalni klienci potrzebują ostatecznego rozwiania wątpliwości oraz pewności, że zakup spełni ich oczekiwania. Możesz im w tym pomóc.
Udostępniaj opinie innych klientów, certyfikaty potwierdzające jakość sprzedanych produktów, oceny świadczące o wysokiej jakości obsługi. Zadbaj o pełny dostęp do informacji. Mowa zarówno o opisach produktów, specyfikacjach technicznych czy instrukcjach załączonych na kracie produktu, jak i odpowiedziach na często zadawane przez klientów pytania.
Jeśli w sklepie wdrożono system marketing automation, to na tym etapie masz już dane, dzięki którym dostarczysz spersonalizowane oferty oraz indywidualne rekomendacje.
O czym jeszcze warto pamiętać? Dla klientów ważny jest sprawny kontakt z obsługą w czasie rzeczywistym – wtedy, kiedy mają problem z wyborem, albo potrzebują pomocy na etapie koszyka.
Onboarding po zakupie
Jak sprawić, by pierwszy zakup był udanym początkiem długoterminowej relacji z klientem?
Pomoże w tym odpowiednia komunikacja jak np.:
Taką komunikację ułatwia YouLead, bo pozwala tworzyć segmenty klientów na podstawie historii transakcji. Przykładowo możesz stworzyć segment klientów, którzy dokonali zakupu i po 2 tygodniach od transakcji wysłać im maila zachęcającego do podzielenia się opinią o produktach.
Przeczytaj więcej: Segmentowanie klientów w branżach e-commerce, automotive i deweloperów nieruchomości
Onboarding pozwali Ci komunikować się z klientami w sposób, którego oczekują.
YouLead obsługuje proces onboardingu na każdym etapie lejka sprzedażowego. Nasz system za pomocą scenariuszy automatyzacji przypisuje klientów do etapów w lejku i wdraża zaplanowaną komunikację na podstawie gromadzonych na stronie sklepu informacji.
Jeśli jesteś naszym klientem i chcesz wdrożyć komunikację onboardingową z wykorzystaniem systemu YouLead – skontaktuj się swoim Opiekunem.
Załóżmy, że trwa kampania promująca nowy model. Sprzedawcy umawiają się na jazdy Więcej
Najczęściej są dwa momenty, w których klient decyduje się na kupno akcesoriów. Więcej