Sprzedawaj samochody i buduj lojalność klientów za pomocą automatycznej komunikacji
Załóżmy, że trwa kampania promująca nowy model. Sprzedawcy umawiają się na jazdy Więcej
Z tego artykułu dowiesz się, na czym polega segmentacja klientów i jak z niej korzystać. Zapoznasz się również z przykładami segmentów w wybranych branżach.
Spis treści:
Segmentacja polega na wyodrębnieniu z bazy odbiorców grup, które łączą zbliżone cechy.
Za pomocą segmentacji podzielisz bazę według dowolnych kryteriów. Dzięki niej możesz na przykład:
Segmentację przeprowadza się na podstawie różnego typu danych jak np.:
Dane te pozyskuje się i wykorzystuje za pomocą narzędzi marketingowych, reklamowych i analitycznych takich jak:
W systemie YouLead przy pomocy filtrów możesz tworzyć grupy kontaktów (segmenty).
Tutaj dowiesz się więcej: Jak wyszukiwać i filtrować kontakty w YouLead?
Dobieranie, analiza i optymalizacja aktywności marketingowych jest znacznie łatwiejsza podczas prowadzenia działań na segmentach.
Przykładowo, jeśli wyślemy dwie wysyłki do całej bazy 100 tys. userów i jedna uzyska wyniki na poziomie 20% CTR, a druga 10% – łatwo ocenimy, która była skuteczniejsza, ale jedynie w ogólnym rozrachunku.
Przy wysyłce segmentowanej zauważymy już, które grupy userów wykazywały mniejsze zaangażowanie. Szybciej wyciągniemy wnioski, np. dla userów płci męskiej mail o promocji na damskie buty nie był interesujący. Poniżej widać jak znaczące są różnice w wynikach pomiędzy wysyłkami opartymi na segmentach a uniwersalnymi (do całej bazy).
Przewaga wyników wysyłek segmentowanych (nad wysyłkami do całej bazy):
Skuteczność kampanii segmentowanych przejawia się również w poprawie innych parametrów:
Jak segmentacja ułatwi Ci codzienną pracę?
1. Efektywne wykorzystanie zasobów
Możesz skupić się na komunikacji z klientami, którzy generują największy przychód albo osobach wykazujących największy potencjał do zakupów o wysokiej wartości (np. wielkopowierzchniowy apartament, samochód klasy premium).
2. Łatwiejsze zarządzanie kontaktami
Dzięki uporządkowanej i pogrupowanej bazie kontaktów szybko znajdziesz segment, któremu chcesz wysłać np. mailing o konkretnej tematyce dla grupy treści.
Kiedy wysyłasz e-mail grupowy z informacjami interesującymi dla danego segmentu odbiorców, optymalizujesz jego performance. Jednocześnie unikasz nadwyrężania cierpliwości userów zainteresowanych innym rodzajem treści – oni mogą uznać mailingi niezwiązane z ich potrzebami za spam. Inne korzyści to wzrost zaufania do sklepu, poprawa zaangażowania w kolejne wysyłki oraz wyższa punktacja serwerów pocztowych.
3. Oferty dopasowane do grupy docelowej
Segmentacja ułatwia konstruowanie wieloskładnikowych ofert, dopasowanych do specyfiki grupy docelowej. Są np. klienci, którzy kupują produkty praktyczne i za wygodę użytkowania zapłacą więcej. Dla innych aspekt wizualny ma większe znaczenie niż praktyczność. Każda z tych grup ma inne motywacje i potrzeby, na które warto odpowiadać innymi ofertami.
Do przygotowania segmentów wykorzystaj dane, które YouLead gromadzi na podstawie historii aktywności i transakcji, np.:
YouLead agreguje i może wykorzystywać wszystkie dane znajdujące się w feedzie produktowym – również do segmentacji userów. Dla sklepu obuwniczego mogą to być grupy podzielone według:
1. Segment klientów w sklepie obuwniczym: „but sport promocja 500-1000 zł”
Silną motywacją do zakupu dla tego segmentu klientów jest cena. Dlatego w tym przypadku sprawdzi się np. mailing z informacją o zbliżającej się lub trwającej wyprzedaży. Warto w treści e-maila zamieścić:
Możesz wykorzystać wszystkie dostępne kanały i zwiększyć szansę na dotarcie do klienta.
Klient nie zawsze otworzy e-maila. Jednak jeśli zgodził się na powiadomienia z przeglądarki, to komunikat dosięgnie go powiadomieniem web push. Najbardziej bezpośredni jest SMS. Tą drogą przekazuje się zazwyczaj istotne informacje. Jest to też rodzaj komunikatu, którego właściciele telefonów nie blokują tak jak powiadomień z innych aplikacji.
2. Segment klientów w sklepie z ekologiczną żywnością: „gluten free do 90 dni 500 zł”
Tę grupę odbiorców mogą zainteresować treści edukacyjne oraz informacje o nowych produktach bezglutenowych w sklepie. Opowiedz np. o korzyściach prozdrowotnych swoich produktów w mailu dołączając zdjęcia lub przekieruj na stronę bloga firmowego. Darmowa dostawa przy większej wartości transakcji może być zachętą do kolejnych zakupów.
Jeśli chcesz zmniejszyć współczynnik porzuconych koszyków, poznaj: Sposoby na ratowanie koszyków w e-commerce.
Jedną z najbardziej popularnych segmentacji w e-commerce jest segmentacja RFM, która określa wartość poszczególnych grup klientów. Tę metodę można wykorzystać również w firmach, które pozyskują leady i sprzedają offline.
Wskaźniki RFM oznaczają:
Wskaźniki RFM będą wysokie dla klientów, którzy dokonali transakcji niedawno (R), dokonują ich często (F) i są to transakcje o wysokiej wartości (M). Tacy klienci są dla sklepu najcenniejsi.
Przykłady segmentów RFM:
Z wyższą wartością transakcji wiąże się dłuższy i bardziej skomplikowany proces zakupowy. Oto przykłady danych, które deweloperzy mogą wykorzystać do segmentacji w procesie sprzedaży mieszkań.
Informacje o kliencie:
Informacje o nieruchomości:
Etap w procesie sprzedażowym:
1. Segment: „rodziny z dziećmi”
Tej grupie możesz komunikować mailowo bezpieczeństwo inwestycji (np. strzeżone osiedle, ogrodzony plac zabaw) oraz udogodnienia, które świadczą o tym, że jest to mieszkanie dla rodzin (bliskość szkół i przedszkoli, parków, miejsc rekreacji). Jeśli oferujesz atrakcyjne systemy płatności na takie mieszkania, przekaż tę informację w mailingu lub powiadomieniem web push.
2. Segment: „inwestorzy”
Możesz wysłać mailing z treścią nawiązującą do korzyści z inwestowania w nieruchomości. Jeśli w Twojej inwestycji zostały ostatnie tego typu mieszkania, powiadom o tym potencjalnych klientów e-mailem lub skorzystaj z web push. Alternatywnie możesz zaproponować inną lokalizację w Łodzi, w której takie mieszkania cieszą się popularnością na rynku najmu.
Dzięki segmentacji w branży motoryzacyjnej przygotujesz komunikację np. tylko dla klientów, którzy oczekują na odbiór pojazdu albo potrzebują informacji ze względu na charakterystykę samochodu (rodzaj napędu z rozróżnieniem na modele hybrydowe, elektryczne itp.).
Bazę możesz podzielić według etapów procesu zakupowego:
oraz według innych cech, np. okołoproduktowych czy związanych z charakterystyką danego klienta:
1. Segment: „samochody specjalistyczne: chłodnie”
Przykładem komunikacji dla segmentu klientów biznesowych (zainteresowanego zazwyczaj flotą) jest mailing z informacją o pojawieniu się w ofercie większej liczby nowych samochodów (w tym wypadku specjalistycznych). Poza komunikacją do potencjalnych klientów końcowych YouLead umożliwia również komunikację z pracownikami. Na przykład, wysyłkę e-maila do przedstawiciela handlowego wraz z założeniem zadania w systemie CRM – „podejmij kontakt telefoniczny z ofertą”.
2. Segment: „nadwozie SUV”
Tej grupie możesz przekazać za pomocą web push, pop-upu albo mailingu różne informacje dotyczące konkretnie modeli SUV, np. o wyprzedaży modelu z zeszłego rocznika lub pojawieniu się nowych modeli w tej kategorii.
3. Segment: „napęd: elektryczny”
Odbiorcom zainteresowanym samochodem elektrycznym możesz dostarczać treści związane z prognozami cen paliw (np. raporty), informacje o rządowych dopłatach do zakupu elektryków, materiały o liczbie ładowarek elektrycznych w Polsce i inne treści edukacyjne łączone z wkładem ofertowym.
Strategia komunikacji uwzględniająca segmentację poprawia konwersję, zwiększa wartość zamówień i lojalizuje klientów. Dostarcza również wiedzę o ich potrzebach i motywacjach. Pomaga łatwo odnaleźć w systemie grupę osób, którym należy wysłać informacje na dany temat.
Narzędzie YouLead na bieżąco segmentuje użytkowników według zadanych kryteriów. Kiedy użytkownik wykona akcję, która przekwalifikuje go z jednego segmentu do innego, zmiana grupy następuje natychmiastowo i automatycznie.
Wszystkie segmenty wymienione w tym artykule mają charakter przykładowy. Można je zaimplementować i wykorzystać w YouLead oraz dowolnie modyfikować czy dodawać kolejne.
Jeśli jesteś naszym klientem i chcesz zacząć korzystać z segmentacji, skontaktuj się ze swoim Opiekunem. Przeprowadzi Cię on przez cały proces i doradzi, jak posługiwać się segmentami w późniejszych działaniach.
Załóżmy, że trwa kampania promująca nowy model. Sprzedawcy umawiają się na jazdy Więcej
Najczęściej są dwa momenty, w których klient decyduje się na kupno akcesoriów. Więcej