Zostań kowalem własnego e-sklepu, czyli jak przekształcić nowego użytkownika w klienta.

10 maja 2021 | 3 min czytania

Artykuł powstał we współpracy z partnerem YouLead firmą Revhunter

Kto z nas robi zakupy od razu w trakcie pierwszej wizyty w sklepie online? No właśnie… Według statystyk potencjalny klient przed podjęciem decyzji zakupowej, potrzebuje aż 8 punktów styku z produktem. Nie jest to dobra wiadomość dla biznesów e-commerce, które inwestują swój budżet w działania, mające na celu pozyskanie nowego ruchu na swoją stronę internetową. Znaczna część użytkowników, która trafi do e-sklepu po raz pierwszy – nie dokona zakupu. Spokojnie, mamy też dobrą wiadomość. Istnieje bardzo skuteczny sposób na przekształcenie nowego użytkownika w klienta. Co to takiego? 

Retargeting!

Retargeting to strategia marketingowa, której głównym celem jest dotarcie z komunikatem do potencjalnych klientów sklepu online. Działanie to nie polega jednak na wysłaniu lub wyświetleniu wiadomości przypadkowym użytkownikom sieci, ale osobom, które pojawiły się już na stronie sklepu i wykazały zainteresowanie produktami. Retargeting najlepiej stosować do e-konsumentów, którzy odwiedzili witrynę, kliknęli w konkretny produkt lub opuścili swój koszyk zakupowy bez wcześniejszej finalizacji transakcji. 

W kampanii retargetingowej dane na temat potencjalnych klientów – czyli tych, którzy wykonali konkretną akcję w sklepie – są zbierane za pomocą plików cookie. Na podstawie tych informacji można uruchomić kampanię reklamową, która przekona użytkowników do powrotu na stronę sklepu i do dokończenia zakupów. 


Działania retargetingowe dzielimy na dwa rodzaje:

1) Retargeting on-site (retargeting wewnętrzny), którego celem jest przekonanie użytkownika –  jeszcze przed opuszczeniem strony – do pozostania na niej i do dokończenia zakupów. Więcej na ten temat można przeczytać w 1. części tego artykułu.


2) Retargeting off-site – (retargeting zewnętrzny) jest to komunikacja prowadzona z użytkownikiem już po opuszczeniu strony sklepu, której celem jest zachęcenie do dokończenia zakupów.

Czas na praktykę! Jak działa retargeting off-site?


Załóżmy, że odwiedziłeś witrynę jednego ze sklepów internetowych i przeglądałeś kilka zamieszczonych tam produktów. Następnie te same lub podobne artykuły pojawiają się na wszystkich stronach internetowych, które odwiedzasz, a nawet dostajesz personalizowaną wiadomość e-mail z tymi produktami. Myślisz, że to magia? Nie, to przemyślane działania retargetingowe off-site! 

Ile koszyków porzucają klienci sklepu online?

Nie ma nic bardziej frustrującego od porzuconych koszyków. Użytkownik przegląda stronę sklepu, dodaje produkty do koszyka i już, już jest blisko finalizacji transakcji, ale nagle opuszcza stronę internetową. Według badania przeprowadzonego przez Baymard Institute około 69% kupujących online porzuca swoje koszyki. Oznacza to, że sklep internetowy traci prawie 7 na 10 sprzedaży. Jakie są główne powody opuszczenia koszyka?

  • Zbyt wysokie dodatkowe koszty, np. opłata celna.
  • Obowiązek założenia konta na stronie sklepu
  • Długi i skomplikowany proces zakupowy
  • Brak możliwości sprawdzenia ceny 
  • Pojawiające się na stronie błędy
  • Niekorzystna polityka zwrotów
  • Brak różnych opcji płatności
  • Zbyt długi czas dostawy

Co zrobić, aby odzyskać utraconą sprzedaż?

Ponowne przekonanie użytkowników do powrotu do sklepu internetowego nie jest łatwym zadaniem. Jednak z odpowiednim narzędziem do retargetingu jest to możliwe. Revhunter, to narzędzie, za pomocą którego wyświetlisz w wiadomości e-mail dokładnie te produkty, które dany użytkownik zostawił w koszyku lub produkty rekomendowane do tych, które przeglądał na stronie.

Oto krótki schemat, jak działa narzędzie Revhunter:


Czy taka wysyłka wiadomości do anonimowego użytkownika jest legalna?

Tak, ponieważ jest potwierdzona dwustronną zgodą, którą wyraził wcześniej użytkownik:
1) Podczas akceptacji polityki prywatności sklepu, który odwiedził.
2) Podczas zapisu do bazy mailingowej, gdzie wyraził zgodę na wysyłki wiadomości marketingowych.

Jaką przewagę ma e-mail retargeting nad retargetingiem w social mediach?  

E-mail jest jednym z najbardziej personalnych środków przekazu. Praktycznie codziennie każdy z nas minimum raz sprawdza swoją skrzynkę odbiorczą, a otrzymywane wiadomości (nawet te od sklepów internetowych) bardzo często traktujemy jak rozmowę. Dlatego e-mail retargeting ma zdecydowanie większą siłę przekonywania niż reklamy banerowe w social mediach. Wspomniane już wcześniej badanie BI Intelligence dowodzi, że dynamiczne wiadomości e-mail wysyłane w ciągu trzech godzin po opuszczeniu koszyka przez kupującego osiągają CTR na poziomie 20% (współczynnik klikalności). To oznacza, że istnieje bardzo duża szansa na odzyskanie, chociaż części porzuconych zakupów.Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat e-mail retargetingu – odwiedź stronę Revhuntera!  Przekonaj się, jak za pomocą kampanii e-mail można podnieść liczbę sprzedaży, zwiększyć wartość koszyka i odzyskać porzucone zakupy oraz ruch w swoim sklepie.

Autor wpisu

Michał Kręcisz, Business Development Manager, Revhunter

Z retargetingiem związany od prawie 4 lat. W Revhunterze odpowiedzialny za rozwój biznesu, pozyskiwanie nowych klientów oraz utrzymywanie relacji z obecnymi partnerami biznesowymi. Zwolennik pragmatycznego podejścia do marketingu, wynikającego z analizy danych, do którego namawia także klientów.