Web push – skuteczny sposób na pozyskanie uwagi klientów

4 min czytania
Powiadomienia web push

Powiadomienia z aplikacji, SMS-y, e-maile, pop-upy, wszechobecne reklamy. Walka o uwagę klienta trwa. Czy w czasie, kiedy firmy walczą o nią na tyle sposobów, warto korzystać z web push?

Z tego artykułu dowiesz się, co wyróżnia tę formę komunikacji i dlaczego tak wiele firm się na nią decyduje.

Spis treści:

Czym jest i jak działa web push?

Web Push to krótki komunikat z przeglądarki w formie powiadomienia, który ma zachęcać użytkowników do przejścia na stronę i wykonanie akcji. Może mieć charakter typowo sprzedażowy, a więc przypominać o niedokończonych zakupach, informować o nowej ofercie albo trwającej promocji. Warto jednak wykorzystać web push do budowania zaangażowania klientów, powiadamiając ich np. o nowym artykule na blogu firmowym.

Powiadomienia web push charakteryzują się tym, że użytkownik:

  • Musi wyrazić zgodę na ich otrzymywanie oraz zezwolić przeglądarce na pokazywanie powiadomień.
  • Nie musi przebywać na stronie, aby otrzymać taki komunikat.
Web push od develia.pl
Pytanie o zgodę na otrzymywanie powiadomień web push ze strony develia.pl

Web Push działa na desktopach, urządzeniach mobilnych, tabletach. Przy czym web push pojawiający się na ekranie smartfona, to nie to samo, co mobile push. Powiadomienia mobile push pochodzą z aplikacji mobilnych – nie z przeglądarki.

W zależności od urządzenia, systemu operacyjnego i przeglądarki, web push może różnić się wyglądem i miejscem wyświetlania. Na ogół pojawia się w prawym dolnym rogu ekranu lub na karcie powiadomień (tak jak to widać poniżej).

Web push na karcie powiadomieniń systemu Windows
Web Push ze strony ronson.pl na karcie powiadomień

Jak wygląda web push?

Powiadomienie web push składa się z:

  • nagłówka,
  • treści,
  • ikony z logo firmy,
  • zdjęcia lub grafiki,
  • linku do strony,
  • przycisku – jednego lub dwóch.

Kliknięcie dowolnego miejsca na powiadomieniu przenosi użytkownika do konkretnego miejsca na stronie internetowej, np. zakładki z ofertą promocyjną.

Web push ze strony www.eurofirany.com.pl

Zalety powiadomień web push

Wystarczy uruchomić przeglądarkę

Powiadomienia pojawiają się podczas korzystania z przeglądarki. To oznacza, że możesz zdobyć uwagę użytkownika w każdej chwili, a on nie musi w tym czasie przeglądać Twojej strony. Jeśli przeglądarka pozostaje otwarta, nie musi nawet przeglądać innych stron, by zobaczyć web push.

Zgoda to jedno kliknięcie

Użytkownik nie musi podawać swoich danych ani wypełniać formularza. Kliknięcie przycisku zgody na otrzymywanie powiadomień to jedyna czynność, którą powinien wykonać.

Indywidualna komunikacja z klientem

Web push możesz spersonalizować. Oczywiście pod warunkiem, że na stronie www wdrożono system marketing automation, a użytkownik zaakceptował politykę plików cookie.

Jak to działa?

Narzędzie marketing automation gromadzi szczegółowe dane o użytkownikach strony www. Dzięki tym informacjom możesz nawiązywać do ich aktywności i na web push wyświetlić np.:

  • produkt z porzuconego koszyka zakupowego,
  • rabat na najczęściej oglądaną kategorię produktów,
  • produkty uzupełniające wcześniejszy zakup.

Segmentacja bazy subskrybentów web push

Obok personalizacji weź pod uwagę segmentację. Zawężenie grupy docelowej (np. do lokalizacji) zwiększy skuteczność takiego przekazu.

Załóżmy, że deweloper mieszkaniowy uruchamia sprzedaż lokali w dwóch inwestycjach. Jedna znajduje się w Warszawie, druga w Gdańsku. Web push zawierający komunikat o lokalizacji (kierowany do użytkowników jednego z miast) wzbudzi większe zainteresowanie niż ogólna informacja.

Automatyczna wysyłka

Wysyłka powiadomień nie wymaga dodatkowej pracy. Jest automatyczna zarówno, jeśli korzystasz z narzędzia do obsługi web push, jak i systemu marketing automation.

Odporność na filtry antyspamowe i programy do blokowania reklam

W przeciwieństwie do e-maili nie ma ryzyka, że web push zostanie oznaczony przez serwery pocztowe jako spam. Korzystanie z programów blokujących reklamy na stronach internetowych również nie zakłóca wyświetlania tego rodzaju powiadomień.

Kiedy warto wdrożyć web push?

Zastosowanie web push nie ogranicza się do wybranych branż. Sprawdzi się zarówno w sklepie internetowym, firmie usługowej, jak i w firmach, które pozyskują leady.

  • Ratowanie koszyka w e-commerce.
Web push ze strony nagaba.pl.
Web push ze strony nagaba.pl.
  • Polecanie podobnych ofert (np. 2-pokojowych mieszkań, ale w innej inwestycji).
  • Spersonalizowane rekomendacje produktów na podstawie historii zakupów.
  • Informowanie o promocjach i specjalnych ofertach.
Web push ze strony dobredrzwi.pl
Web push ze strony dobredrzwi.pl
  • Przypomnienie o kończącej się promocji.
  • Zaproszenia na wydarzenia (np. dni otwarte).
  • Zaprezentowanie nowych produktów ofercie.
  • Informowanie o statusie zamówienia (np. pakowanie, wysyłka).

E-mail, pop-up czy web push – który kanał wybrać?

Każdy z tych kanałów ma inną specyfikę i trudno je ze sobą porównywać. Z pewnością dobrze je łączyć, by zwiększyć szansę na dotarcie do klienta. W jaki sposób robić to skutecznie?

Przede wszystkim dobrze zaplanować strategię dopasowaną do potrzeb odbiorców.

Przykładem takiej strategii jest ratowanie koszyka. Użytkownikowi, który tylko doda produkty do koszyka i zechce opuścić stronę możesz wyświetlić pop-up. To jedna z opcji. Kolejna to e-mail z zawartością koszyka i polecanymi produktami. Do pop-upu lub e-maila warto dodać web push. Oczywiście w odpowiednim czasie. Tak, by częstotliwość różnych komunikatów związanych z jedną aktywnością (porzuconym koszykiem) nie przytłoczyła usera. Należy mieć też na uwadze, że w każdej chwili może zrezygnować z powiadomień.

Web push to zaproszenie do komunikacji z firmą.

Nie każdy użytkownik podczas pierwszej wizyty na stronie chce zostawiać swoje dane w formularzu na pop-upie albo zapisywać się do newslettera. Web push nie jest aż tak „zobowiązujący”. Zgoda na takie powiadomienia pozbawiona jest ryzyka związanego z niechcianymi telefonami i mailami.

Podsumowanie

Web push jest skutecznym sposobem na pozyskanie uwagi, ale przy planowaniu kampanii zwróć uwagę na doświadczenie swoich odbiorców.

Po drugiej stronie jest użytkownik, który równocześnie otrzymuje e-maile, SMS-y i powiadomienia z aplikacji oraz widzi na stronach różne pop-upy i reklamy. Z tego też względu notyfikacje web push nie mogą pojawiać się zbyt często. Warto na powiadomieniu nawiązywać do aktywności użytkownika na stronie (personalizacja). To nada komunikacji osobisty charakter i zwiększy szansę na pozyskanie jego uwagi i kliknięcie, które przenosi do witryny.

Autor wpisu