Sprzedawaj samochody i buduj lojalność klientów za pomocą automatycznej komunikacji
Załóżmy, że trwa kampania promująca nowy model. Sprzedawcy umawiają się na jazdy Więcej
Powiadomienia z aplikacji, SMS-y, e-maile, pop-upy, wszechobecne reklamy. Walka o uwagę klienta trwa. Czy w czasie, kiedy firmy walczą o nią na tyle sposobów, warto korzystać z web push?
Z tego artykułu dowiesz się, co wyróżnia tę formę komunikacji i dlaczego tak wiele firm się na nią decyduje.
Spis treści:
Web Push to krótki komunikat z przeglądarki w formie powiadomienia, który ma zachęcać użytkowników do przejścia na stronę i wykonanie akcji. Może mieć charakter typowo sprzedażowy, a więc przypominać o niedokończonych zakupach, informować o nowej ofercie albo trwającej promocji. Warto jednak wykorzystać web push do budowania zaangażowania klientów, powiadamiając ich np. o nowym artykule na blogu firmowym.
Powiadomienia web push charakteryzują się tym, że użytkownik:
Web Push działa na desktopach, urządzeniach mobilnych, tabletach. Przy czym web push pojawiający się na ekranie smartfona, to nie to samo, co mobile push. Powiadomienia mobile push pochodzą z aplikacji mobilnych – nie z przeglądarki.
W zależności od urządzenia, systemu operacyjnego i przeglądarki, web push może różnić się wyglądem i miejscem wyświetlania. Na ogół pojawia się w prawym dolnym rogu ekranu lub na karcie powiadomień (tak jak to widać poniżej).
Powiadomienie web push składa się z:
Kliknięcie dowolnego miejsca na powiadomieniu przenosi użytkownika do konkretnego miejsca na stronie internetowej, np. zakładki z ofertą promocyjną.
Wystarczy uruchomić przeglądarkę
Powiadomienia pojawiają się podczas korzystania z przeglądarki. To oznacza, że możesz zdobyć uwagę użytkownika w każdej chwili, a on nie musi w tym czasie przeglądać Twojej strony. Jeśli przeglądarka pozostaje otwarta, nie musi nawet przeglądać innych stron, by zobaczyć web push.
Zgoda to jedno kliknięcie
Użytkownik nie musi podawać swoich danych ani wypełniać formularza. Kliknięcie przycisku zgody na otrzymywanie powiadomień to jedyna czynność, którą powinien wykonać.
Indywidualna komunikacja z klientem
Web push możesz spersonalizować. Oczywiście pod warunkiem, że na stronie www wdrożono system marketing automation, a użytkownik zaakceptował politykę plików cookie.
Jak to działa?
Narzędzie marketing automation gromadzi szczegółowe dane o użytkownikach strony www. Dzięki tym informacjom możesz nawiązywać do ich aktywności i na web push wyświetlić np.:
Segmentacja bazy subskrybentów web push
Obok personalizacji weź pod uwagę segmentację. Zawężenie grupy docelowej (np. do lokalizacji) zwiększy skuteczność takiego przekazu.
Załóżmy, że deweloper mieszkaniowy uruchamia sprzedaż lokali w dwóch inwestycjach. Jedna znajduje się w Warszawie, druga w Gdańsku. Web push zawierający komunikat o lokalizacji (kierowany do użytkowników jednego z miast) wzbudzi większe zainteresowanie niż ogólna informacja.
Automatyczna wysyłka
Wysyłka powiadomień nie wymaga dodatkowej pracy. Jest automatyczna zarówno, jeśli korzystasz z narzędzia do obsługi web push, jak i systemu marketing automation.
Odporność na filtry antyspamowe i programy do blokowania reklam
W przeciwieństwie do e-maili nie ma ryzyka, że web push zostanie oznaczony przez serwery pocztowe jako spam. Korzystanie z programów blokujących reklamy na stronach internetowych również nie zakłóca wyświetlania tego rodzaju powiadomień.
Zastosowanie web push nie ogranicza się do wybranych branż. Sprawdzi się zarówno w sklepie internetowym, firmie usługowej, jak i w firmach, które pozyskują leady.
Każdy z tych kanałów ma inną specyfikę i trudno je ze sobą porównywać. Z pewnością dobrze je łączyć, by zwiększyć szansę na dotarcie do klienta. W jaki sposób robić to skutecznie?
Przede wszystkim dobrze zaplanować strategię dopasowaną do potrzeb odbiorców.
Przykładem takiej strategii jest ratowanie koszyka. Użytkownikowi, który tylko doda produkty do koszyka i zechce opuścić stronę możesz wyświetlić pop-up. To jedna z opcji. Kolejna to e-mail z zawartością koszyka i polecanymi produktami. Do pop-upu lub e-maila warto dodać web push. Oczywiście w odpowiednim czasie. Tak, by częstotliwość różnych komunikatów związanych z jedną aktywnością (porzuconym koszykiem) nie przytłoczyła usera. Należy mieć też na uwadze, że w każdej chwili może zrezygnować z powiadomień.
Web push to zaproszenie do komunikacji z firmą.
Nie każdy użytkownik podczas pierwszej wizyty na stronie chce zostawiać swoje dane w formularzu na pop-upie albo zapisywać się do newslettera. Web push nie jest aż tak „zobowiązujący”. Zgoda na takie powiadomienia pozbawiona jest ryzyka związanego z niechcianymi telefonami i mailami.
Web push jest skutecznym sposobem na pozyskanie uwagi, ale przy planowaniu kampanii zwróć uwagę na doświadczenie swoich odbiorców.
Po drugiej stronie jest użytkownik, który równocześnie otrzymuje e-maile, SMS-y i powiadomienia z aplikacji oraz widzi na stronach różne pop-upy i reklamy. Z tego też względu notyfikacje web push nie mogą pojawiać się zbyt często. Warto na powiadomieniu nawiązywać do aktywności użytkownika na stronie (personalizacja). To nada komunikacji osobisty charakter i zwiększy szansę na pozyskanie jego uwagi i kliknięcie, które przenosi do witryny.
Załóżmy, że trwa kampania promująca nowy model. Sprzedawcy umawiają się na jazdy Więcej
Najczęściej są dwa momenty, w których klient decyduje się na kupno akcesoriów. Więcej