Jakie dane w CRM-ie dealera samochodowego wykorzystać do automatycznej komunikacji z klientami?

3 min czytania
CRM dealera samochodowego

Dane, które gromadzisz w systemie CRM, mogą poprawić obsługę klientów, a długoterminowo zwiększyć ich lojalność. Jest to możliwie dzięki automatycznej komunikacji, która wykorzystuje informacje wprowadzane przez handlowców do wewnętrznego systemu.

Poniżej prezentujemy różne rodzaje danych i dat w systemie CRM oraz przykłady ich zastosowania w automatycznej komunikacji z klientami (również potencjalnymi).

Spis treści:

  1. Historia transakcji
  2. Preferencje klienta
  3. Aktywność serwisowa
  4. Dane dotyczące finansowania
  5. Podsumowanie – dlaczego warto?

Historia transakcji

Wszystkie informacje związane z zakupami mogą posłużyć do dalszej komunikacji z klientami. Dzięki datom wiesz np. po ilu latach Twoi klienci, decydują się na nowy samochód, czyli kiedy najlepiej zaproponować nową ofertę. System Marketing Automation pomaga również w komunikacji przedzakupowej, czyli przed i po jeździe testowej.

Dane:

  • Daty związane z jadą testową.
  • Data zakupu samochodu.
  • Cena zakupionego samochodu.
  • Ceny akcesoriów i dodatkowych usług, które klient wybrał.

Przykłady zastosowań:

  • Data zakupu samochodu – automatyczna wiadomość e-mail zachęcająca do umówienia się na pierwszy serwis/pierwszy przegląd w autoryzowanym serwisie dealera.
  • Data umówienia się na jazdę testową – e-mail z potwierdzeniem wszystkich ustaleń, w tym terminem i lokalizacją. 
  • Data jazdy testowej – sekwencja e-maili z informacjami o testowanym samochodzie, która ma na celu utrzymanie zainteresowania potencjalnego klienta.
  • Cena samochodu – informacja o wyprzedaży modeli lub nowościach w ofercie.   

Preferencje klienta

Informacje dotyczące preferencji klienta umożliwiają automatyczną i spersonalizowaną komunikację. Dzięki systemowi Marketing Automation możesz dostarczyć klientowi ofertę dotyczącą samochodu z parametrami technicznymi i wizualnymi, które były dla niego istotne przy poprzednich zakupach.

Dane:

  • Informacje na temat marki i modelu samochodu, silnika, typu nadwozia, lakieru czy opcji wyposażenia, które klient wybrał.

Przykłady zastosowań:

  • Model samochodu – klientowi można dostarczyć ofertę nowego modelu lub propozycje akcesoriów i dodatkowych usług związanych z jego samochodem.
  • Opcje wyposażenia – informacja o dostępności modeli samochodów wyposażonych w rozwiązania, które klient wcześniej wskazał jako swoje preferowane (jeśli nie zdecydował się na zakup). 

Aktywność serwisowa

Dzięki monitorowaniu w CRM aktywności serwisowej klientów możesz im dostarczać oferty na odpowiednie akcesoria. Zdarza się, że klienci zapominają o konieczności serwisowania samochodu. Powiadomienia i przypomnienia sprawią, że będą dobrze poinformowani i dobrze przygotowani na wizytę. To poprawi też ich doświadczenie związane z obsługą posprzedażową.

Dane:

  • Terminy wszystkich wizyt klienta w autoryzowanym serwisie (również sezonowych).
  • Dane dotyczące przeglądów technicznych, napraw i konserwacji samochodu.

Przykłady zastosowań:

  1. Zakupione akcesoria – spersonalizowane oferty na części zamienne lub akcesoria do samochodu.
  2. Data ostatniego przeglądu technicznego/data zakupu auta – przypomnienie e-mail lub SMS o konieczności wykonania przeglądu technicznego.
  3. Data umówienia się na serwis lub przegląd – wiadomość przypominająca ze szczegółami wizyty serwisowej takimi jak data i godzina, miejsce, informacje o samochodzie zastępczym.

Dane dotyczące finansowania

Kończący się okres finansowania, to moment, którego nie można przegapić. Oczywiście jest szansa, że klient sam się zgłosi w sprawie nowego leasingu albo kolejnego zakupu. Jednak takiej pewności nigdy nie ma, a jeśli rozważa on ponowny zakup w tym samym miejscu, to takie przypomnienie mu tylko w tym pomoże. Wszystkie terminy związane z płatnością są okazją do wysyłki powiadomień – dzięki nim klient ma poczucie, że firma o nim pamięta, czuje się zaopiekowany. Natomiast firma ma okazję do pokazania swojej proklienckiej postawy.

Dane:

  • Informacje o rodzaju finansowania samochodu (kredyt, leasing) i ubezpieczeniu.
  • Terminy płatności.

Przykłady zastosowań:

  • Terminy płatności – przypomnienia e-mail o zbliżających się terminach płatności.
  • Kończący się okres finansowania – oferta odkupu używanego samochodu i propozycja zakupu kolejnego auta. 
  • Data ostatniej raty ubezpieczenia – przypomnienie o przedłużeniu polisy lub przedstawienie nowej oferty ubezpieczeniowej.

Podsumowanie – dlaczego warto?

Narzędzia takie jak YouLead i strategie automatyzacji pomogą Ci efektywnie zarządzać danymi gromadzonymi w systemie CRM. 

Automatyzacja komunikacji nie oznacza bezosobowej obsługi klienta. Dzięki wykorzystaniu danych CRM-u przez system Marketing Automation możesz prowadzić spersonalizowaną komunikację. Komunikacja, która bazuje na preferencjach i potrzebach klienta, pomaga zarówno w sprzedaży, jak i buduje z nimi długotrwałe relacje. Co więcej, przez to, że system automatyzacji zastępuje część procesów związanych z komunikacją, pracownicy mogą skupić się na bardziej zaawansowanych aspektach kontaktu z klientami. 

Autor wpisu