Przyszłość personalizacji jawi się w jasnych barwach

2 min czytania

Rynek eCommerce, który w ciągu 3 miesięcy pandemii rozwinął się w skali, która w normalnych warunkach zajęłaby mu aż 10 lat. Liczne wdrożenia Sztucznej Inteligencji oraz głęboka personalizacja kontaktu z użytkownikiem sklepu. To zmiany, które w odpowiedzi na oczekiwania klientów dzieją się na rynku eCommerce. Jakie korzyści może przynieść dla sklepu internetowego wdrożenie systemu Marketing Automation? Czytaj w poniższym artykule, który jest streszczeniem tekstu, który ukazał się 21 października 2021 w portalu econsultancy.com

Oryginalny artykuł jest przeglądem badań przeprowadzonych w ostatnich latach na temat personalizacji oraz indywidualizacji kontaktu z klientem w sklepach e-commerce. Czytamy w nim między innymi o tym, że według firmy doradczej McKinsey, rynek ecommerce w USA w ciągu pierwszych trzech miesięcy pandemii rozwinął się w stopniu, który w normalnych warunkach zająłby około 10 lat. Stało się tak dlatego, ponieważ w odpowiedzi na masowe zapotrzebowanie klientów sprzedawcy uruchomili wiele innowacyjnych działań, w tym zaczęli bardziej powszechnie używać sztucznej inteligencji.

Większe zainteresowanie klientów sklepami e-commerce oraz duża konkurencja spowodowały z kolei wzrost oczekiwań klientów, w szczególności w zakresie personalizacji i uproszczenia drogi klienta (org. customer journey).

Autor artykułu przytacza także raport Accenture z 2018 roku, według którego nawet 91% klientów woli dokonywać zakupu w sklepach, które dobierają rekomendacje do ich zainteresowań.

W artykule można zapoznać się także z wynikami badań SmarterHQ, z którego wynika, że 80% regularnie kupujących, dokonuje zakupu tylko u marek, które reprezentują spersonalizowane podejście, zaś 72% odbiorców komunikatów marketingowych wchodzi w interakcję wyłącznie z komunikacją szytą na miarę – personalizowaną.

Kolejnym z przytoczonych źródeł jest raport Adobe, które w badaniu z 2018 roku donosiło, że 66% klientów nie chce kupować na stronach, które nie komunikują się z nimi bezpośrednio, zaś brak personalizacji wręcz denerwuje 42% użytkowników.

SmarterHQ twierdzi także, że dwie trzecie klientów deklaruje, że przestanie kupować w danym sklepie e-commerce, jeśli personalizacja będzie tam prowadzona w sposób ubogi lub nadmiernie natarczywy. Świadczy to o tym, że nie wystarczy tylko używać personalizacji, ale warto zaangażować się w jej pełne i precyzyjne wdrożenie.

W drugiej części artykułu przytoczone zostało case study brytyjskiego sklepu Piglet in Bed, który z pomocą Wunderkind zaimplementował u siebie oprogramowanie zapewniające identyfikację klientów w czasie rzeczywistym i gromadzące dane o ich zachowaniach, a także oferujące różne metody zbierania danych kontaktowych.

W wyniku tego działania Piglet in Bed stworzył własną bazę danych, z możliwością segmentacji i automatycznej komunikacji.

Obecnie własna baza Piglet in Bed jest pięciokrotnie większa niż pierwotnie, zaś ponad 14% przychodów Piglet in Bed pochodzi z samej komunikacji e-mail wysyłanej w reakcji na zachowania użytkowników w sklepie.

Warto zapamiętać cytowane w artykule zdanie CMO Jake’a Newbould’a: “Posiadanie listy odbiorców jest o wiele bardziej wartościowe, niż jej wynajmowanie” , dodaje “nie tylko możemy zapewnić konsumentom otrzymywanie treści i ofert, które są zgodne z ich preferencjami, ale czujemy się nieco mniej uzależnieni od nadmiernych wydatków na retargeting cyfrowy, taki jak Google i Facebook, których ceny mogą się w zaskakujący sposób zmieniać”.

“Własna baza odbiorców ma kluczowe znaczenie dla naszego przyszłego rozwoju” – dodaje Newbould.

Opisane wyżej efekty można uzyskać także korzystając z systemu YouLead Sales & Marketing Automation. YouLead z łatwością optymalizuje drogę klienta używając metodyki: Uczenie – Planowanie strategiczne – Zaangażowanie użytkownika. 

System efektywnie zwiększa przychody dzięki realizacji scenariuszy takich jak Ratowanie porzuconych koszyków, Rekomendacje produktowe, czy budowanie własnej bazy odbiorców oraz wiele innych. Stopień personalizacji osiągany dzięki YouLead niemal indywidualizuje kontakt marki z odbiorcą.

oryginalny artykuł: What does the future of personalisation look like?

Autor wpisu

Krzysztof Piądłowski

W systemie YouLead najbardziej ceni, że działa on w całym lejku marketingowym: od budowania wysokiej jakości wiedzy o użytkowniku, nawiązanie z nim kontaktu, przez komunikację z klientem na kolejnych etapach customer journey, aż po konwersję.